Ha pénzküldésről van szó, a lehetőségek tárháza közel végtelen – különösen, ha valuták közti átváltást is igénybe vennénk. Az egészen egyszerű, analóg megoldásoktól kezdve – borítékban készpénz vagy csekk elküldése postán – a kifinomultabb, bármikor elérhető, digitális lehetőségekig számtalan opció közül választhatunk. Bármelyik mellett is döntünk, mindegyiknek van előnye és egyben hátránya is. Ebben a cikkben ezeket az opciókat vesszük górcső alá.
Banki pénzküldés
A bankon keresztül történő átutalás az egyik legelterjedtebb módja a pénzküldésnek. Ilyenkor a küldő- és a fogadófél bankszámlái közt zajló tranzakcióról beszélünk. Ez teljesen kézenfekvő, hiszen az embereknek általában van bankszámlájuk, amin küldeni és fogadni tudnak pénzösszegeket. Éppen emiatt sokaknak ez az ideális pénzküldési módszer. Ismerik a pénzküldés menetét, az ügyintézés lépéseit és már Magyarországon is lehet azonnali küldéseket indítani egész évben, a nap bármely szakában. A kiterjedt intézményi háttérnek köszönhetően ráadásul az emberek bizalommal fordulnak a bankokhoz. Szinte annyira összeforrt a pénzküldés fogalmával ez a rendszer, hogy olykor meg is feledkezünk róla, léteznek már kényelmesebb, olcsóbb alternatívák is.
Western Union / Pénzküldő szolgáltatók
Akkor sincs gond, ha valakinek nincs bankszámlája, vagy csak nem szeretné használni a bankszámláját pénzküldéshez. Ilyenkor jönnek képbe az MTO-k, azaz a pénzküldő szolgáltatók, melyek közül talán a legismertebb a Western Union. Röviden fogalmazva ezek a szolgáltatók az ügyfél válláról leveszik a terhet a pénzküldéshez. A feladónak csak a címzett adatait szükséges megadnia, és természetesen azt, hogy mennyi pénzt szeretnél küldeni. Ezután már minden a szolgáltatón múlik, ők fogják leellenőrizni azt is, milyen árfolyamon tudják átváltani az összeget.
Ennél egyszerűbbet szinte el se lehet képzelni, az ügyfélnek szinte minimális erőfeszítésbe telik a pénz elküldése. A gond csak ott kezdődik, hogy nem tudni, a túloldalon mennyi pénz jön majd ki. A pénzküldés alapból jár egy tranzakciós rátával, amire még rájön a valuták közti átváltással járó esetleges veszteség, és ne feledjük, hogy a pénz átvétele is valamennyi összegbe kerül.
A másik hátrány, hogy elveszíti az ügyfél a kontrollt a pénzküldés felett, ami a tranzakció időtartamát befolyásolja. Persze vannak olyan opciók, amelyek a 24 órán belüli pénzküldést lehetővé teszik – felárért.
Wise
A Wise, vagy leánykori nevén a Transferwise egy különleges fintech startupként indult a 2010-es évek elején. Két Nagy-Britanniában élő férfi fejéből pattant ki az ötlet. Egyikük euróban kapta a fizetését, de fontra volt szüksége, a másik pedig fordítva. Szinte bármelyik sarkon átválthatták a pénzüket a kívánt valutára, de valahányszor ezt a megoldást választották, rengeteg pénzt veszítettek.
A Wise tehát eredetileg egy olyan felület, ahol a Németországból Nagy-Britanniába fontot küldő Jürgen rátalál a Nagy-Britanniából Németországba eurót küldő Jeffre, akiknek így közvetítő nélkül, minimális tranzakciós költség mellett sikerül átváltaniuk valutájukat. Win-win szituáció.
Ezzel csak egy gond van: mi történik akkor, ha nincs senki, aki épp a mi preferenciánkat elégítené ki egy ilyen tranzakcióban? Akkor bizony lőttek a gyorsaságnak.
Kripto pénzküldés
Nem úgy, mint a kripto pénzküldéssel, amely szinte páratlanul alacsony költségek mellett teszi lehetővé az azonnali utalást. A kripto MTO-k hasonlítanak a fent leírtakhoz, egy nagyon fontos különbséggel: felhő alapú szolgáltatásként működnek, tehát bármikor, bárhol igénybe lehet venni. Kripto MTO lehet bármi, például kriptopénztárca, peer-to-peer piacterek is.
Az efféle pénzküldés első lépése, hogy a hagyományos valutát kriptora váltod a kívánt mennyiségben a számodra megfelelő konstrukcióban. Általában a kripto MTO-k több száz alternatívát kínálnak a hagyományos valutáról való átváltáshoz, melyek közül a neked megfelelőt kell kiválasztanod.
Ezután már küldheted is a fogadó fél kriptopénztárcájába a pénzt, amit a jóváhagyás után azonnal átválthat a kívánt flat valutára.
Némi hátrányt jelent a többi alternatívához képest, hogy ez egy több lépésből járó folyamat az ügyfelek részéről, viszont ez a megtakarított pénz és a rugalmasság miatt talán elfogadható kompromisszum.
A szöveg tartalma nem számít ajánlattételnek, nem vehető jogi vagy adóügyi tanácsadásnak.